tirsdag den 5. august 2014

Ti tips til flips


Det er ti tips, der gerne skulle gøre det nemmere at få videoproduktion til at fungere som en naturlig del af forberedelsen. Men også ti tips, der gør dine videoer bedre og mere tydelige.




1) Tal hurtigt! Du taler langsommere end du tror.


Jeg har i begyndelsen af mit arbejde med video til undervisning lavet rigtig mange videoer, der ved gensyn gør sig bemærket ved, at jeg taler ekstremt langsomt og derved lyder helt unaturlig i forhold til den måde, jeg ellers taler på, når jeg står og underviser i en klasse. Jeg har uden tvivl talt langsomt for at være mere tydelig, men jeg er i stedet for kommet til at lyde meget kedelig.


Ved eksempelvis produktionen af en skærmoptagelse, hvor man laver videoen ved at optage sin skærm samtidig med at man taler i computerens mikrofon, kan det være svært at tale engageret til sin computer. Man sidder jo som regel alene foran sin computer, og man kan hurtigt komme til at lyde som en person, der sidder og taler med sig selv. Og det dur jo ikke. For man taler ikke med sig selv, man taler til sine elever.


I en video skal stemmen bære et engagement, der motivere eleverne til at se videoen, og det kan komme ved at sætte farten lidt om. Man må gerne tale hurtigt på en video, så længe man også taler tydeligt.


2) Skriv stikord! Men læs ikke op af et manuskript.


Igen handler det om at have en engageret og naturlig tale i sin video. Man kan høre når der bliver læst op af et manuskript, og det virker unaturlig. Prøv i stedet at efterligne den måde du levere stoffet, når du står i klassen foran tavlen. Tal frit og brug stikord som en hjælp til at holde dig til emnet.


3) Hold dig til ét emne! Vil du sige mere, så lav en del 2.


Det skal være tydeligt, hvad din video handler om. Undgå derfor at ville behandle for mange emner i samme video. Det er en stor hjælp for eleven, at det er helt klart hvad der skal fokuseres på ved første gennemsyn. Derudover vil det også senere være nemmere for eleven at finde og gense din forklaring til et bestemt emne, når videoernes indhold er afgrænset et enkelt emne.


4) Gentag ikke dig selv! En video kan spoles tilbage.


Ved et traditionelt tavleoplæg har man det med at gentage sig selv mange gange. Man siger tingene på forskellige måder og forsøger konstant at være sikker på, at alle nu også har hørt, hvad man har sagt. Men der er ingen grund til at gentage lange forklaringer i en video. Gør det hellere klart, at videoen kan ses igen, hvis indholdet ikke er forstået. Det kan dog være en god idé at nævne enkelte pointer til slut i videoen, som en opsummering af læringsmål.


5) Kom til sagen! Ingen lange indledninger.


Lav en ultrakort introduktion hvor du gør rede for de læringsmål, du har for videoen og begynd så på emnet. Desuden kan man forsøge at tilrettelægge sit indhold sådan, at man begynder med det mest spændende for at fange elevernes interesse.


6) Maks. 5 min!


Den formidling, der foregår i en video, kan være meget koncentreret. En video kan være fyldt med information, der skal afkodes, og derfor skal den holdes nede i tid, så eleven kan bevare overblikket.


7) Tag ikke om! Det er kun dig selv, der bemærker små fejl.


Altså, one take! Det vil helt sikkert lette din forberedelse, hvis du fra starten lærer at acceptere de små fejl, som du uden tvivl vil komme til at lave. Man kan hurtigt komme til at bruge en masse forberedelsestid på efterredigering eller på at optage om, fordi man bliver forfængelig med den produktion man har lavet. Men det gør ikke noget med små fejl.


Ved videoer, hvor man eksempelvis bruger kameraet i sin telefon til at lave en optagelse af sig selv, handler forfængeligheden nok især om, at man ikke er vant til at se sig selv på video. Men man skal huske, at eleverne er vant til både at se og høre en fra undervisningen. En lille fejl i det faglige indhold er heller ikke altødelæggenden og kan ofte klares ved, at man nævner fejlen i en kommentar under videoen. De fejl man ikke selv bemærker, skal eleverne nok bemærke, og den slags opdagelser viser jo blot at elverne følger med - det skal man jo være glad for.


Det handler altså om at arbejde effektivt i sin forberedelse og forbedre sin præstation fra video til video frem for at bruge for lang tid på hver video.


8) Brug kendt teknik! Men prøv nye metoder - video er sjovt.


Man kan hurtigt komme til at fokusere en masse på teknik, når man arbejder med video, og det er her, man kommer til at bruge en masse forberedelsestid unødvendigt.


Det kan f.eks. tage lang tid at forberede en PowerPoint-præsentation, hvis man ikke er vant til at arbejde i et præsentationsprogram og endnu længere tid efterfølgende at optage den gennemgang, man vil lave med en skærmoptager, hvis man aldrig har lavet skærmoptagelser før. Måske er det mere lige til at forberede sin gennemgang på nogle stykker papir, for så at optage sin gennemgang med kameraet i sin mobiltelefon.


Det handler altså om, at begynde med at anvende en teknik, som ikke er for kompliceret. Men når man så er kommet godt i gang, skal man også prøve ny teknik af. F.eks. tavlecast eller skræmoptagelser. Forskellige programmer kan hjælpe med at gøre dit indhold mere tydeligt og interessant. Derudover er det sjovt at lave video, når man begynder at opdage de mange muligheder, der er for optagelse - og sjov forberedelse skal man bestemt ikke snyde sig selv for.


9) Undgå “hej 5. klasse”! Videoen skal genbruges.


Din video skal kunne genbruges næste gang, du skal præsentere samme emne. Derudover skal din kollega også kunne bruge videoen, så det handler om, at gøre dine præsentationer generelle.


10) Du er ikke Steven Spielberg! Og det er OK.

Vi skal ikke lave stor film- eller tvkunst. Det er helt OK, at vi er lærere, der laver videoer til vores undervisning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar