En vejledningsvideo kan laves på mange måder. Der findes fremragende apps til iPad, som gør det nemt at tegne og fortælle, og som samtidig gør det muligt at optage lyd og billede. Ligeledes findes der god software til computeren, som gør skærmoptagning nemt. Med YouTube har alle en platform til deres videoer, og man kan nemt dele en video med sine elever.
Jeg har i mange af mine videoer forsøgt at efterligne den traditionelle tavlegennemgang ved at skrive og tegne samtidig med, at jeg forklarer. Det er en videotype, man vil kalde for tavlecasts. Med tavlecasts slipper man for selv at være med på videoen, og det kan for mange være en stor fordel. Det kan i begyndelsen føles meget grænseoverskridende at se og høre sig selv på video, når man begynder at arbejde med video, og med en tavlecast-video slipper man for at lægge sit eget ansigt på nettet. Man kan nøjes med bare at lægge tale til den billedside, man vi præsentere eleverne for.
Eksempel på tavlecast til matematikundervisning i 4. klasse
Man kan lave tavlecasts på mange måder. iPad-apps som Explain Everything og Educreations er nemme at bruge, men man kan også lave en tavlecasts ved at slutte en tegneplade til sin computer, skrive i et tegneprogram og optage med en skærmoptager.
Hvis man ikke har en tegneplade, kan man dog bruge sin iPad som tegneplade, sende billedet til sin computer og optage med en skærmoptager. Følgende er en kort præsentation af, hvordan du deler din iPad-skærm med din Mac, for så at optage skærmen med en skærmoptager. Det giver videoer i stil med ovenstående videoeksempel.
Du skal bruge programmet AirServer, som skal hentes ned på din Mac. Med AirServer kan du nu dele din iPad-skærm på din computer. Det betyder, at du nu ved hjælp af computeren kan optage alt hvad der sker på din iPad-skærm, hvilket ikke er muligt uden AirServer, da der ikke findes nogen skærmoptager til iPad.
På iPad’en har jeg brugt app’en GoodNotes som tavle. Den har en del fordele i forhold til andre “tavle-programmer”. For det første viser app’en ikke værktøjslinjen, når skærmen deles med din computer. Det betyder, at man i optagelsen nemt kan skifte i mellem farver, sider osv. uden at eleven bliver forstyrret af forskellige roll downs. Derudover kan man vælge at slå en hjælpefunktion til, der får programmet til at rette streger op og gøre cirkler mere runde. Det er en fordel ved de mere geometriske emner. Ligeledes kan jeg slå et forstørrelsesglas til, så det bliver lettere for mig at skrive pæne bogstaver. GoodNotes er bygget op som små notesbøger og i hver bog kan man have flere sider. Jeg kan nemt tilføje sider, imens jeg optager, så det er ikke noget problem at få plads til det, jeg vil skrive. Når jeg laver en ny vejledning, kan jeg vælge et fast template for alle sider. Jeg vælger en sort baggrund, som jeg har importeret fra min kamerarulle. Det udseende er i høj grad inspireret af Sal Khans videoer - mere om det en anden gang.
App'en GoodNotes set på iPad'en
iPad-skærmen sender jeg til min Mac med AirServer, og det fungerer fint. Der kan dog være en mindre forringelse i billedet, som især kan ses på, at stregerne er mere pixelerede (især de røde streger...). AirServer-funktionen fungerer også over Bluetooth, så det kan også lade sig gøre på skolerne i Aarhus Kommune, hvor netværket er krypteret, hvilket betyder, at alt trådløst mellem enheder er vanskeligt (umuligt).
Når jeg arbejder på en Mac, kan jeg vælge at bruge computerens egen skærmoptager. Den finder jeg ved at søge efter QuickTime (brug forstørrelsesglasset øverst i højre hjørne).
Når jeg trykker på QuickTime Player, skal jeg efterfølgende øverst i menulinjen trykke på Arkiv. Her vælger jeg så Ny skærmoptagelse, og der kommer en lille optagemenu frem. Det første, jeg nu skal gøre, er at trykke på den lille pil til højre på optageren. Her skal jeg under overskriften Mikrofon vælge Indbygget mikrofon. Nu er jeg klar til at optage, og jeg kan trykke på den røde record-knap. Efter min optagelse gemmer jeg på min computer, og kan så lægge videoen på nettet.
Jeg kan også vælge at bruge en skærmoptager på nettet. De fleste folkeskoler og mange gymnasier har adgang til Skoletube.dk og på skoletube kan man bruge Screencast-O-Matic som skærmoptager.
Det er en udemærket skærmoptager, og en af de meget brugbare funktioner er, at man kan sætte optagelsen på pause og derefter spole tilbage i optagelsen. Det er rart hvis man fem minutter inde i en vejledning kommer til at sige noget vrøvl. I et sådan tilfælde trykker jeg bare pause, spoler 10 sek. tilbage og fortsætter. Når man bruger SOM fra SkoleTube, kan man eksportere til SkoleTube, og udgive filmene sin klassekanal. Hvis videoerne skal på YouTube, kan man nemt oprette en bruger på Screencast-o-matic.com, og får her mulighed for at uploade direkte til YouTube.
Søgning på Mac efter QuckTime
Når jeg trykker på QuickTime Player, skal jeg efterfølgende øverst i menulinjen trykke på Arkiv. Her vælger jeg så Ny skærmoptagelse, og der kommer en lille optagemenu frem. Det første, jeg nu skal gøre, er at trykke på den lille pil til højre på optageren. Her skal jeg under overskriften Mikrofon vælge Indbygget mikrofon. Nu er jeg klar til at optage, og jeg kan trykke på den røde record-knap. Efter min optagelse gemmer jeg på min computer, og kan så lægge videoen på nettet.
Optagemenu i QuickTime-player
Jeg kan også vælge at bruge en skærmoptager på nettet. De fleste folkeskoler og mange gymnasier har adgang til Skoletube.dk og på skoletube kan man bruge Screencast-O-Matic som skærmoptager.
Skoletube.dk
Det er en udemærket skærmoptager, og en af de meget brugbare funktioner er, at man kan sætte optagelsen på pause og derefter spole tilbage i optagelsen. Det er rart hvis man fem minutter inde i en vejledning kommer til at sige noget vrøvl. I et sådan tilfælde trykker jeg bare pause, spoler 10 sek. tilbage og fortsætter. Når man bruger SOM fra SkoleTube, kan man eksportere til SkoleTube, og udgive filmene sin klassekanal. Hvis videoerne skal på YouTube, kan man nemt oprette en bruger på Screencast-o-matic.com, og får her mulighed for at uploade direkte til YouTube.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar